Oud Nieuws
Donderdag 27 december 2018
Zaal open om 19:30 uur, aanvang voorstelling 20:30 uur
Entree € 5,00
Stichting Ruimtevaart - Helena van Doeverenplantsoen 3 - 2512 TP Den Haag - info@stichting-ruimtevaart.nl
Het is de tijd van het jaar om terug te blikken. Middels de televisie worden wij overspoeld met jaaroverzichten. Maar hoe betrouwbaar zijn die nu het nieuws beheerst lijkt te worden door het fenomeen nepnieuws? Super B neemt het zekere voor het onzekere en presenteert een bloemlezing uit bioscoopjournaals zoals die vanaf 1922 voorafgingen aan de hoofdfilm of doorlopend werden vertoond volgens de zogeheten cineacformule. De televisie als huiskamerbioscoop maakte dat er in 1987 definitief een einde kwam aan deze vorm van nieuwsvoorziening.
De anthologie die Super B heeft samengesteld uit materiaal van onder meer Polygoon en Fox Movietone bestrijkt ruwweg de periode 1950-1980. Het is derhalve allemaal oud nieuws, maar het is ook allemaal waarachtig nieuws, want anders zou iemand als Philip Bloemendal, de spreekstalmeester van Polygoon, daar nooit zijn onmiskenbaar statig stemgeluid voor geleend hebben. Het uiterst verzorgde camerawerk dat niet wars is van hier en daar een experiment, de kwinkslagen in het commentaar, de vindingrijkheid van de getekende tussentitels en vanzelfsprekend de onderwerpkeuzen maken Polygoon en consorten tot cultureel erfgoed van niet te overschatten waarde.
Wat zal er zoal de revue passeren bij Super B? Natuurlijk het nodige blauwe bloed, maar ook ingenieuze uitvindingen. Sporthelden als Koblet en onze eigen Kneet; kunstenaars als Cocteau en Matisse; Brigitte Bardot. Oorlog en rampen; een kernproef in 1952; de moord op Kennedy in 1963. Allerhande merkwaardigheden. De Amsterdamse krakersrellen. Kortom: te veel om op te noemen.
“Who wants yesterday’s papers?” zingt Mick Jagger. En zonder een antwoord af te wachten, laat hij daarop volgen: “Nobody in the world.” Maar is dat wel waar? De films in het programma mogen dan weliswaar (zelfs veel langer geleden dan) gisteren gemaakt zijn, dat wil echter geenszins zeggen dat zij daarom ook van gisteren zouden zijn.
Het programma wordt ingeleid door Elisa Mutsaers. Zij is historica en specialiseerde zich op het gebied van research voor documentaires en filmconservering met de MA’s Research for Documentaries en Preservation and Presentation of the Moving Image. Bovendien volgde zij de vakopleiding filmconservering aan de L. Jeffrey Selznick School of Film Preservation in het George Eastman House in de Verenigde Staten. Film Atelier Den Haag wordt door haar gerund. De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.
Met dank aan de gemeente Den Haag