In Film Atelier Den Haag vond op dinsdag 21 en 28 februari een tweeluik over Hollywood in de crisisjaren van de vorige eeuw plaats. Zoals gebruikelijk gebeurde dat in de vorm van een lezing met veel relevante filmfragmenten. Een lezing over Hollywood in de crisisjaren past helemaal in deze tijd: ook nu zitten we in een crisis - Nederland, Europa en een groot deel van de rest van de wereld. De kranten staan er al weer een tijdje vol mee en op radio en televisie volgt het ene interview met onheilsuitspraken het andere op. Vergelijkingen met de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw worden regelmatig gemaakt.
De beelden van de lange rijen werklozen kennen we allemaal, gemaakt in Nederland, maar ook in Amerika. Die Amerikaanse journaalbeelden werden gemaakt door 'Hollywood', waarbij Hollywood de verzamelnaam is om de Amerikaanse filmindustrie, bestaande uit vijf grote en drie kleinere filmconglomeraten, te benoemen. De jaren dertig en veertig van de vorige eeuw waren voor hen helemaal geen crisis, het waren juist de gloriejaren waarin het zogenaamde studiosysteem tot volle bloei konden komen en waar zo'n 500 films per jaar werden geproduceerd. Een roerige periode in de wereldgeschiedenis, die globaal werd ingezet door de beurskrach van oktober 1929 in New York, gevolgd door grote werkloosheid in de jaren dertig, een klimaat waarbinnen het nationaal socialisme goed leek te gedijen, met de Tweede Wereldoorlog als gevolg.
En juist in die roerige jaren wist Hollywood uit te groeien tot het almachtige studiosysteem. De uitvinding van de geluidsfilm eind jaren twintig heeft daar zeker aan bijgedragen en bijzonder is ook dat midden in die crisisjaren Glorious Technicolor zijn intrede deed. Het waren ook de jaren waarin specifieke genres als de musical, de screwball comedy en de gangsterfilm zich konden ontwikkelen en tot grote hoogte konden stijgen. Op beide avonden zijn al deze onderwerpen ter sprake gekomen en vooral toegelicht met veel aansprekende filmfragmenten.
Dinsdag 21 februari, 19.30 tot ca. 21.30 uur
Over de ontwikkeling en het functioneren van het studiosysteem en bijvoorbeeld de invoer van de Production Code, een stelsel van zelfcensurerende regels met don'ts en be carefuls. Ook is stilgestaan bij het belang van de komst van het geluid in het ontstaan van het studiosysteem. Ook de ontwikkeling van het Technicolor kleurenfilm procédé kwam aan de orde.
Dinsdag 28 februari, 19.30 tot ca. 21.30 uur
Over filmgenres als de musical, screwball comedy en gangsterfilm die juist in de crisisjaren van de vorige eeuw glorieerden. Ook bleek Hollywood in staat een aantal maatschappijkritische films te maken die het grote publiek graag zag. Wekelijks bezochten, ondanks de crisis, nog altijd zo'n 40 tot 60 miljoen Amerikanen de bioscoop. Met allerlei variaties op slechts een paar verhaallijnen voedde Hollywood de, juist in de crisis zo belangrijke, gedachte dat een individu het verschil kon maken: van krantenjongen tot miljonair, the true American dream!