Inventarisatie, restauratie en beheeradvies van 16 en 35mm films.
Veel musea, archieven, bedrijven en instellingen hebben uit het verleden een kleine of meer omvangrijke filmcollectie geërfd als aanvulling op hun kernactiviteit of –collectie die van een heel andere aard is. De juiste apparatuur en kennis om de films af te spelen, onder goede omstandigheden te bewaren en voor een publiek toegankelijk te maken, ontbreken of zijn slechts beperkt aanwezig. Ook individuele professionele én amateur filmmakers of nazaten hebben soms een filmcollectie in beheer zonder over de juiste apparatuur of kennis te beschikken om nog iets met de films te kunnen doen. Eigenlijk vragen alle mensen in deze situatie zich af wat ze met die stapel, kast of kelder vol filmblikken moeten doen. Opruimen zou prettig zijn, maar wegdoen kan niet zonder te weten wát je nu precies wegdoet. Want wat zit er nu eigenlijk in die blikken? Is het beeld of geluid, of allebei? Is het acetaat of misschien wel nitraat? Is de inhoud de moeite van het bewaren waard? Is er überhaupt nog iets te zien en horen, of is het materiaal in zo’n slechte staat dat dat niet meer kan? Het Filmatelier kan hulp bieden op verschillende vlakken, of het nu om één of 500 blikken gaat. De weg van van een verroest filmblik dat op een plank ligt te verstoffen tot een herkansing om door een nieuw publiek gezien te worden, valt in een aantal fases te onderscheiden: Pre-inspectie Bezoek aan het museum, de instelling of persoon om de filmcollectie en de omstandigheden waaronder deze bewaard wordt te kunnen zien. Een grove inschatting kan worden gemaakt van de aantallen filmblikken per formaat en de lengte van de films. Inspectie Is nodig om een inventarisatie te kunnen maken. Films worden op een inspectietafel (met loep en lamp) bekeken en nog niet als bewegende beelden geviewd. Per filmrol wordt een inspectieformulier gemaakt, waarvan een samenvatting in een inventarisatielijst resulteert met daarin onder andere informatie over het formaat van de film (35, 16 of 8mm), het type element (beeld, geluid, negatief, positief), generatie (cameranegatief, duplicaat negatief, master, vertoningsprint, etc.), de lengte van de film, eventueel aanwezige titelinformatie en credits, (schatting van) productiejaar, zeer globale inhoudsbeschrijving een globale beschrijving van de technische staat van het materiaal (o.a. krimp, verkleuring, vervorming, breuken, indicatie krassen/kabels) Viewen Om een getailleerde inhoudelijke beschrijving en een beschrijving van de beeld- en geluidskwaliteit te maken. Films worden op viewingtafels (Steenbecktafels) bekeken en beluisterd. Van elke filmrol wordt een viewingsrapport gemaakt waarvan een samenvatting wordt toegevoegd aan de inventarisatielijst. Klaar maken voor bewaren Om de films voor de toekomst te bewaren krijgen ze een een schone kern, een schoon blik, schone aan- en afloopstroken en een etiket met titel en identificatienummer. Preparatie voor laboratorium Films waarvan wordt besloten ze actief te conserveren (overzetten op een veilige drager door een gespecialiseerd laboratorium) dienen hiervoor gereed te worden gemaakt: o.a. worden slechte lassen vervangen en wordt schade gerepareerd. Dit gebeurt in overleg met het betreffende laboratorium. Ook bij passieve conservering (onder zo ideaal mogelijke omstandigheden bewaren van de film) is het raadzaam reparatiewerk te doen. Film Atelier Den Haag digitaliseert geen materiaal, ook dat gebeurt bij een gespecialiseerd laboratorium. Controlecheck Controleren van het materiaal dat terugkomt van het laboratorium. Vanzelfsprekend gebeurt alles in overleg met de opdrachtgever, die ten alle tijden van harte welkom is om mee te kijken tijdens de werkzaamheden. Voor bescheiden budgetten kunnen passende oplossingen worden gezocht. Aarzel niet om bij vragen of voor een vrijblijvend advies contact op te nemen met Film Atelier Den Haag.
|
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.
|